"ЗАЗ Ялта" - забута перлина СРСР. Історія елітного "Запорожця", який мріяли мати всі

Фото: відмінності "Ялти" від звичайних "Запорожців" були в першу чергу декоративними, зокрема - кермо і оздоблення салону (Ігор Широкун, РБК-Україна)
Чим не догодив "Запорожець"?
Хоча модифікації з літерою "Э" продавалися і на внутрішньому ринку СРСР, назву "Ялта" вживали лише за кордоном. Як "Ялту" нашого "Запорожця" добре знали саме іноземні покупці, особливо у Фінляндії та Бельгії. Чому машині змінили ім’я?
Слово "Запорожець" було складним для вимови іноземцями, тому для західних ринків автомобілю дали інше ім’я - "Ялта". Яке, проте, в різних країнах Європи писалося по-своєму:
- Yalta - у Бельгії
- Jalta - у Фінляндії, Нідерландах, Данії та Швеції
- ZAZ – так називали "Запорожці" в Італії
- Eliette - в деяких інших країнах Європи.
Як відрізнити "Ялту" серед перших ЗАЗів
Автомобілі першого покоління, які дійсно експортувалися за кордон і могли носити ім’я "Ялта", мали кілька характерних ознак:
- Хромована емблема з написом "Jalta", розташована на кришці моторного відсіку праворуч від номерного знака.
- Обов’язкове маркування "965Э" або "965АЄ" як на заводській табличці, так і у вибитому номері кузова.
- Помаранчеві лінзи передніх поворотників - спеціально для бельгійського ринку (в той час як для інших країн використовувалися білі плафони).
Висновок
Це може здаватись дивним, але наші "Запорожці" за європейськими поняттями були багатими машинами навіть у базовій комплектації. На відміну від конкурентів-одноклассників вони мали чимало атрибутів від машин більш “дорослих” сегментів.
Наприклад, у "Запорожців" був рідкісний для тодішніх суперкомпактів повноцінний 4-циліндровий автомобільний двигун - а не пристосований мотоциклетний, як у більшості однокласників ЗАЗа.
Споживачів та експертів вражала незалежна підвіска всіх коліс на пружинах і торсіонах, базовий опалювач салона (автономний!), поворотні кватирки у дверях, вікна з склопідйомниками, електричні склоочисники, протисонячні козирки тощо. На цьому фоні молдинг з попільничкою були сущими дрібницями.
Раніше в нашій публікації ми розповідали автомобілістам, з якими моделями "Запорожець" конкурував на європейських ринках і кого він перемагав у порівняльних тестах.
Також у наших публікаціях нещодавно ми застерігали споживачів від п’яти грубих помилок, які роблять автомобілісти при виборі типу кузова.
При підготовці статті були використані матеріали музеїв "Фаетон", "Колеса Історії" та зібрання Межигір’я.