Саморобні автомобілі минулого: чим вони кращі за серійні?

Фото: саморобні автомобілі часто виходили довговічними, і тепер їх охоче беруть до своїх колекцій українські технічні музеї ("Машини часу")
Чим саморобки краще за заводські авто
Як не дивно, машини аматорського виготовлення мали деякі плюси перед заводськими моделями - навіть якщо дивитись з сучасних позицій.
- Оригінальність. Більшість саморобок того часу були виготовлені в єдиному екземплярі - власники могли пишатись тим, що їхні ластівки унікальні;
- Повна відповідність запитам власника. Неринкова економіка не сприяла широкій гамі моделей, кузовів і комплектацій в продажу - і це одна з причин, чому технічно підкуті люди бралися за побудову власного авто;
- Можливість модернізації. Алгоритм реєстрації саморобок у ті роки дозволяв практично безупинне вдосконалення машини – цього права були позбавлені власники серійних машин;
- Довговічність. Це трохи дивно, але саморобні автівки здебільшого виходили витривалими і довговічними. По-перше тому, що конструктори робити все "для себе", тобто максимально добротно. По-друге - не маючи можливості розрахувати міцність найважливіших несучих деталей теоретично, вони робили їх з великим запасом міцності. І по-третє, склопластикові кузови не страждають від корозії – а поки живий кузов, то живе і сам автомобіль.
Фото: саморобний автомобіль "Балтика" побудували в тодішньому м. Дніпропетровську 1978 року ("Машини часу")
"Балтика"
Автомобіль, побудований 1978 року в тодішньому м. Дніпропетровськ інженером Віталієм Васюченком. Машина активно експлуатувалася аж до ХХІ ст., тепер перебуває і музеї "Машини часу" (м. Дніпро). Сімейний автомобіль непогано зберігся, в музейній майстерні його привели в порядок і тепер це ходовий експонат.
Фото: плаваюча машина "Муравей" народилася 1975 року у м. Ізюм на Харківщині ("Машини часу")
"Муравей"
Амфібія авторства мешканця м. Ізюм на Харьківщині Григорія Шкарупи, 1975 року випуску. Вражає добротністю та підходом до конструювання. Дюралюмінієвий кузов, трансмісія з великим передавальним числом, незалежна підвіска коліс, швидкість на воді 15 км/год (!). Після реставрації є експонатом музею "Машини часу" в м. Дніпро.
Фото: компактвен "Лосеня" у середині 1980-х побудував інженер-ракетобудівник з теперішнього м. Дніпра (архівне фото)
"Лосеня"
Автор цього проекту середини 1980-х - інженер-рекетобудівник Іван Лук’янович Лось. Практичний компактвен мав начиння від "Запорожця", вражає мінімум деталей фабричного виробництва, навіть диски коліс були штучного виготовлення. Автомобіль перебуває у повному порядку і зберігається в родині автора.
Фото: дотепер справна "Лань" була створена у далекому 1972 р. на Луганщині (архівне фото)
"Лань"
Один з перших склопластикових автомобілів на території України, та й всієї радянської країни. Побудований у 1972-му році, експлуатувався на Луганщині аж до 2000-х років. В середині 2010-х після "марафету" був викуплений і став частиною приватної колекції у Києві.
Висновок
Тут ми згадали тільки кілька машин ручної роботи другої половини ХХ століття. Насправді їх дожило до наших днів набагато більше, і більшість з них перебувають в оригінальному стані і у повному здоров'ї. Відтак, попри півстоліття часу, що минув від періоду буму самодіяльного автоконструювання, чимало цих машин виявилися активними в наші дні.
Раніше в нашій публікації ми розповідали водіям, які автомобільні фари краще світять та чому.
Також у наших публікаціях нещодавно ми застерігали споживачів від п’яти грубих помилок, які роблять автомобілісти при виборі типу кузова.
А про три найефективніші прийоми обману клієнтів на СТО ми розповідали в нашому окремому матеріалі.
При підготовці статті були використані матеріали музею "Машини часу".