Втрати в команді: як підтримати колегу, який переживає горе


Психологиня платформи Betobee та психоедукаторка Анастасія Бикова (фото надано автором) - Який формат підтримки варто запропонувати: розмова, відпустка, гнучкий графік? - Найкращий варіант - запропонувати людині вибір, щоб вона могла обрати як відчуває, що саме зараз допоможе їй полегшити процес проживання. Людина дійсно може потребувати зниження навантаження, щоб витримати те, що відбувається. Хоча може бути навпаки прояв втікання в роботу. В обох випадках людина може відчувати сором, що "не витягує" те, що відбувається. В цьому випадку, дати вибір - це допомогти повернути контроль і вимальовувати шлях як впоратися у цій важкій ситуації. - Скільки часу вважається нормальним для емоційної адаптації після втрати? - Немає таких часових рамок, які б могли визначити “норму” періоду адаптації після втрати. Є загальні норми щодо того, скільки триває гострий стан - від кількох тижнів, до кількох місяців. При цьому не завжди повернення людини до звичного режиму означатиме, що процес адаптації вже відбувся. Тобто людина може вже повернутися до роботи, але не мати ресурсу для повноцінної адаптації та повернення до продуктивності, як було раніше. Також горювання може "відкладатися", це виглядає так що людина намагається триматися, можливо якийсь час нічого не відчуває, а накриває її пізніше. Тоді це може припасти як раз на вихід на роботу, саме тому людині треба запропонувати вибір чи їй краще буде відпустка, чи гнучкий графік. А вже знаючи себе, людина може зорієнтуватися як можна зробити найкраще для себе. Якщо через кілька місяців дзвіночки, які ми проговорили раніше - зберігаються чи з’являються - це сигнал що людина потребує підтримки. Тобто варто орієнтуватися не на час, а на динаміку стану людини. - Як діяти, якщо працівник каже, що "все нормально", але поведінка змінюється? - "Все нормально", коли очевидно не все нормально - схоже на емоційний бар’єр, спробу закрити болючу тему. Це дає ніби можливість уникнути вразливості. Бар’єр всередині самої людини, тож зовнішньо з ним щось зробити - важко, тому краще ділитися своїми спостереженнями та відчуттями, а не тиском. Щось на кшталт: "Я помічаю, що ви останнім часом трохи змінилися. Якщо захочете поговорити - я відкритий(-та) до розмови". Нагадати що людина може звернутися до спеціаліста. Дати сигнал, проговорити що вона не має справлятися сама, що бути вразливим в такій ситуації нормально. - Як підтримати команду, якщо втрату переживає не одна, а кілька людей одночасно? Варто дати команді обговорити це, не обов’язково робити загальний міт з назвою "поговоримо про втрати". Достатньо визнати при всіх, що зараз є горе в колективі. "Ми всі зараз непросто це переживаємо, і кожен може це робити по-своєму". Наявність такого спільного простору для проживання втрати знижує рівень тривоги й здатна підвищити взаємну підтримку. Вас може зацікавити:
- Що таке "тиха відпустка" та чому працівники тікають у неї без попередження
- Як корисні звички можуть довести до нервового зриву і які помилки ми робимо
- Як розпізнати лицеміра за поведінкою і як правильно на нього реагувати