Gazeta.vn.ua
← Назад до новин

Є ризик отримати штраф: що категорично заборонено і що можна робити з фарами авто

Всі новини | 12.09.2025

Є ризик отримати штраф: що категорично заборонено і що можна робити з фарами авто
Фари - підступний компонент: намагаючись поліпшити освітлення дороги для себе, небайдужий водій майже обов’язково псує видимість для інших учасників руху. Але дещо у своїх фарах таки можна покращити. Про те, як можна вдосконалити фари, не заважаючи іншим водіям і не порушуючи ПДР, читайте в матеріалі РБК-Україна. Як покращити світло фар Світлотехніка автомобіля - це в першу чергу безпека на дорозі, причому одна машина впливає на безпеку відразу багатьох учасників - точніше, всіх, хто опиниться попереду в радіусі кількасот метрів. Так, фари повинні забезпечувати належну видимість водію у темну пору доби та бути коректно відрегульовані, аби не сліпити інших учасників дорожнього руху. В Україні за порушення правил користування або модифікації фар можна отримати штраф, а в деяких випадках і більш суворе покарання. Проте, нижче ми поговоримо про законні варіанти тюнінга фар, які допоможуть поліпшити освітлення дороги.

Фото: щоб тюнінг фар призвів до поліпшення освітлення, спирайтесь на якісні компоненти та поради експертів (philips.com) Що конкретно заборонено робити з фарами? Встановлення "ксенону" у звичайні фари. Точніше, закон прямо забороняє використовувати тип ламп, не передбачений виробником авто. Такі фари сліплять зустрічний транспорт, оскільки не формують правильного світлового пучка. До речі, і дорогу вони часто освітлюють гірше, ніж рідні галогенки. Штраф: від 340 грн до 1700 грн згідно зі ст. 121 КУпАП. У деяких випадках водієві загрожує позбавлення права керування транспортними засобами на строк від трьох до шести місяців або адміністративний арешт на строк від п’яти до десяти діб Встановлення LED-ламп (світлодіодних) у звичайні фари. Підстава тут та сама - діодні джерела світла не передбачаються заводськими конструкторами як заміна галогенкам. Але в наш час тут є один нюанс. Кілька авторитетних виробників електротехніки випускають сьогодні високоякісні LED-лампи у форматі стандартних галогенок H4 та H7. І вони у звичайних "галогенових" фарах працюють згідно ДСТУ - тобто формують ефективний і безпечний для інших водіїв промінь. Наголошуємо - йдеться буквально про двох-трьох провідних виробників ламп. Технологія таких LED-ламп непроста і дешеві світлодіодні лампи не підходять до оптики галогенок - фари сліплять всіх навколо і погано освітлюють дорогу. Попри те, що на ділі дорогі фірмові LED-лампи адекватно працюють в галогенових фарах, формально в нашій країні вони теж поза законом - оскільки виробником фар (автомобіля) джерела світла такого типу не передбачені. Штраф: від 340 грн до 1700 грн та інше покарання (див. вище) згідно зі ст. 121 КУпАП. Тонування фар. Будь-яке затемнення передньої чи задньої оптики (в тому числі плівками або лаком) знижує яскравість світла. Це загрожує не тільки поганою видимістю, а й адміністративною відповідальністю. Штраф: від 340 грн. А під час техогляду - відмова у проходженні. Установка "ангельських очей", LED-стрічок. Будь-яке встановлення додаткового освітлення, яке не відповідає нормам ДСТУ або ЄЕК ООН, може бути визнане незаконним переобладнанням. Звісно, якщо на деяких комплектаціях вашої моделі такі фари могли стояти з заводу, то їх цілком можливо встановити і на машину, яка з конвеєра мала прості галогенові фари. Штраф: від 340 до 1700 грн. Що дозволено робити з фарами? Регулювання світлового променя. Після заміни ламп або фар, після тривалої експлуатації треба проводити регулювання світла на СТО. Це допоможе покращити освітлення дороги, якщо з певних причин форма променя та його напрямок було порушено. Заміна ламп більш ефективними того ж типу. Всі авторитетні виробники автоламп випускають сьогодні моделі підвищеної світлової віддачі. Тобто замість штатної лампи можна придбати таку  саму зовні, але яскравішу галогенку зі збільшеною світловіддачею типу + 50 %, + 100 %, +150 % тощо. Але майте на увазі, що вказане на упаковці збільшення у відсотках стосується не споживаної потужності (вона має бути постійною, 50-60 Вт), а саме про збільшення віддачі. Така лампа зазвичай компенсує потемніння фар, викликане старінням ламп, скла і рефлектора-відбивача. Чищення та полірування фар. Посічене піском та камінчиками скло можна відполірувати - це підвищить їхню ефективність. Ремонт фар. Поширена причина зниження ефективності фар - корозія дзеркального відбивача. В принципе шар дзеркального напилення можна відновити (це доволі дорого), також для деяких моделей фар можна придбати новий відбивач.  Але як показує практика, такий ремонт за ціною часто наближається до ціни нової фари, хоча і не оригінальної. Найголовніше Модифікація автомобільних фар насправді доволі серйозна переробка, яка загрожує безпеці багатьох ні в чому не винних людей. Тож недаремно Кодекс передбачає за порушення в цій сфері суворі покарання, аж до адміністративного арешту. Відтак, ставтеся до тюнінгу фар обережно, а якщо дуже хочете щось змінити у світлотехніці, обов’язково консультуйтесь зі СТО та перевіряйте, чи відповідає нове обладнання Правилам дорожнього руху  та стандартам. Раніше в нашій публікації ми розповідали, чому фар у машини дві, а коліс чотири. Також в окремій статті ми розбиралися, наскільки вигідне ГБО, обговорювали 5 причин перейти на газ та як правильно вибрати систему. .При підготовці статті були використані матеріали Philips, Osram та Bosch.