"Українське кіно - у стані кризи": чому варто піти на Одеський кінофестиваль 2025. Інтерв'ю з директоркою Анною Мачух

Сьогодні в Києві стартує вже 16 Одеський міжнародний кінофестиваль. Саме тут проходять прем'єри найбільш очікуваних національних фільмів, а також дебютують молоді таланти. А в позаконкурсних програмах Одеського міжнародного кінофестивалю глядачі мають ексклюзивну можливість першими побачити міжнародні фестивальні хіти.
Про головні виклики організації в умовах війни, зміну фокуса програми та нові українські імена, які можуть стати відкриттями для світу, генеральна директорка ОМКФ Анна Мачух розповіла в інтерв'ю РБК-Україна.
– Як відбувається підготовка до фестивалю? З якими викликами ви зіштовхуєтеся на цьому етапі?
– Кілька місяців тому ми були в гарячій стадії підготовки кінофестивалю: завершували формування програми, адже вона в нас дуже об'ємна та цікава цьогоріч, і активно запрошували іноземних кінопрофесіоналів відвідати ОМКФ.
Адже найважливішими компонентами будь-якого кінофестивалю є фільми, які будуть дивитись глядачі, та гості, які стануть нашими амбасадорами у світі.
Найбільший виклик для ОМКФ сьогодні, як і для всіх подій в Україні, це безпекова ситуація. Всі інші можна здебільшого передбачити, тому не такі важливі у порівнянні із тим, що ми всі переживаємо щодня.
– Чому цьогоріч подія знову відбувається в Києві?
– Минулого року ми всі вірили, що перемога уже станеться ось-ось і можна буде повернутись до звичного формату проведення кінофестивалю: в Одесі, в улюблених залах, з вечірками біля моря і зустрічами світанків після нічних показів. Але цього не сталося, в країні війна і ми обираємо місто, яке відносно безпечніше.
Для нас надважливо, щоб наші міжнародні могли доїхати на фестиваль відносно швидше, щоб глядачі мали змогу пройти в укриття у разі тривоги й щоб укриття відповідали нормам. Київ у цьому плані більш зручний - більше варіантів транспорту та надійніші укриття.
– Чого неочікуваного нам варто очікувати від кінофестивалю цього року?
– ОМКФ цьогоріч уже 16 років, і ми кожного року намагаємось дивувати нашого глядача саме програмою. Цікаві фільми, професійні гості - це наш пріоритет. У нас буде кілька цікавих ретроспектив, і дуже багато європейського жанрового кіно.
Ми хочемо глядачам дати можливість відпочити під час показів, тому цьогоріч ми зробили акцент на жанровому глядацькому кіно - комедіях. Зараз весь світ живе в настільки турбулентному режимі, що ескапізм прийшов і у сферу кіно.
Анна Мачух: Проводимо ОМКФ у Києві, адже він зручніший у сенсі транспорту та надійності укриттів (фото: пресслужба)
– Які фільми чи імена у програмі цьогоріч можуть стати відкриттям для широкої аудиторії?
– Я більш ніж впевнена, що справжніми відкриттями стануть українські режисери, які цьогоріч презентують у нас на фестивалі свої дебютні повнометражні фільми.
До офіційного оголошення не можу сказати їхні імена (запис інтерв'ю відбувся до оголошення імен, наразі їх можна переглянути на сайті ОМКФ - ред.), але їхні фільми однозначно будуть не тільки успішними на фестивалях, але й в широкому прокаті. Повірте, іноді ви дуже здивуєтеся.
– Як ви можете оцінити розвиток українського кіно зараз? Яких стрічок нам не вистачає?
– Українське кіно зараз в стані кризи в плані ігрового фестивального кіно. Стрічки, які почали знімати до початку повномасштабного вторгнення, вже завершили та майже всі презентували, а для нових потрібне фінансування. Якщо державне фінансування не відновиться і наступного року, ми будемо представлені у світі та в країні лише документальними фільмами.
У нас дуже сильна документалістика, але з урахуванням сучасних тенденцій у світі, без ігрового кіно нам буде дуже важко потрапити на міжнародні кінофестивалі.
Що стосується комерційного кіно, то тут у нас ситуація виглядає набагато оптимістичнішою. З'явились нові імена як серед режисерів, так і серед продюсерів і, що важливо, український глядач оцінив фільми власного виробництва і заповнює зали під час прокату.
– На популярні закордонні фільми завжди черги в кінозалах, проте на вітчизняні фільми такий ажіотаж не завжди спостерігається. Як, на вашу думку, потрібно зацікавлювати свого глядача?
– Судячи зі статистики Одеського кінофестивалю минулого року та результатів бокс-офісів, ситуація зараз дуже змінилась. На ОМКФ 2025 найпопулярнішими були саме українські стрічки, а в кінотеатрах лідерами прокату також часто стають саме наші фільми.
Я впевнена, що ця тенденція буде лише поглиблюватись, адже все більше українських стрічок вже невдовзі з'являться у широкому доступі.
– Як ви вважаєте, чи є в Україні перспективи розвитку на кіноринку і для акторів, і для режисерів, і для інших учасників цього процесу?
– Перспективи однозначно є, попри всі виклики ринок розвивається, змінюється, завдяки сталим процесам в комерційному виробництві (глядацькі фільми, серіали, вертикальні формати) у кінопрофесіоналів є робота, а це найважливіше - вони можуть залишатись у професії.
У нас криза в фестивальному ігровому кіно, але я дуже сподіваюсь, що влада почує нас. Державне Агентство з питань кіно та виділить бюджет на розвиток кінематографа наступного року.
Фестивальне кіно - важлива частина дипломатії, це вплив на мізки людей, адже якщо ми не показуємо свої фільми, то росіяни показують свої, і всі наші заклики про бойкот російської культури нічого не варті. На жаль, це працює саме так.
Але найголовніше сьогодні для кіноіндустрії та для всієї країни - перемога у війні, без цього жодні інші перспективи нічого не варті. Наші колеги кінематографісти працюють у всіх напрямках: воюють, документують, говорять зі світом і доносять реальну ситуацію.
Анна Мачух: На українському кіноринку є перспективи. Наш глядач оцінив комерційне кіно й заповнює зали під час прокату (фото: пресслужба)
– Чому варто відвідати цьогорічний ОМКФ?
– ОМКФ варто відвідувати завжди - це зріз стану кіноіндустрії в цілому, і у світі, і в Україні. Для тих, хто працює в кіноіндустрії, і для тих, хто про це мріє, це можливість вловити тренди та напрямки, в яких ця сфера змінюється.
У нас традиційно найпотужніша в Україні професійна програма, тому це можливість поспілкуватись з колегами, знайти партнерів, долучитись до обговорень на важливі теми та потрапити в коло справжніх поціновувачів та однодумців.
Для глядачів, які не мають стосунку до кінопрофесії, фестиваль - це один із найдоступніших видів відпочинку. Квитки коштують дешевше, ніж на звичайних кіносеансах, а також лише на фестивалях можна побачити більшість фільмів - 90% фестивального кіно не вийде в прокат в Україні.
Усі фільми ми демонструємо мовою оригіналу, тому для тих, хто вивчає французьку, німецьку, португальську тощо, це супер досвід. Плюс це можливість поспілкуватись з улюбленими українськими акторами та режисерами, які завжди раді побути поряд зі своїми глядачами.
І звичайно це неповторна атмосфера фестивалю, адже хто хоч раз провів день на кінофестивалі, стає від цього залежним і повертається з року в рік.
Вас також може зацікавити:
.jpg)
.jpg)
- Молодша донька Ольги Сумської заснувала бренд одягу
- Ольга Фреймут розкритикувала дорогий букет у вигляді ведмедика
- У пропагандистки Маргарити Симоньян виявили онкологію