Gazeta.vn.ua
← Назад до новин

Чому в Європі заборонили прогрівати двигун і чи є ризик для України

Всі новини | 16.10.2025

Чому в Європі заборонили прогрівати двигун і чи є ризик для України
Поки українські водії дискутують, чи треба прогрівати двигун перед поїздкою, і скількох хвилин для цього достатньо, в країнах Європи прогрів заборонили законодавчо. Подивимось на це з точки зору інженерів і споживачів. Про те, як європейці обходяться без прогріву двигуна і, читайте в матеріалі РБК-Україна. Прогрів двигуна під забороною Так, у Європі та деяких інших країнах заборонено прогрівати двигун автомобіля. Точніше, не можна, щоб мотор працював на запаркованій машині довше ніж 2 - 5 хвилин. Скажімо, особливо суворі обмеження на холостий хід двигуна  діють в Скандинавії. Наприклад, в Швеції, Норвегії та Фінляндії  заборонено залишати авто з працюючим двигуном більше ніж на 2 хвилини. У сусідній Польщі не можна залишати автомобіль із заведеною силовою установкою без нагляду, в деяких країнах діє формулювання "заборонено стоянку з працюючим двигуном". Правила здаються дивними, але мають логічне обгрунтування. Ці обмеження є частиною стратегії зменшення викидів CO₂ та інших шкідливих речовин, що відповідає курсу на "нульовий вуглецевий слід". Оскільки на холостому ходу двигун не виконує корисної роботи, законодавці вирішили обмежити його роботу. Тим більше, що саме холостий хід - один з найменш сприятливих режимів роботи бензинового і дизельного двигуна, відтак, вихлоп в такому режимі особливо "брудний". Особливо проявляється ефект забруднення там, де має місце скупчення автотранспорту, тобто в густонаселених районах. Тому не дивно, що в ПДР деяких країн особливо обумовлена заборона роботи мотора на холостому ходу у житлових зонах.

Фото: термометр двигуна є не на всіх авто, але про надто низьку температуру може повідомляти синя піктограма (freepik.com) Як водії прогрівають мотор? Європейські водії, особливо ті, хто живе в холодних регіонах, знайшли альтернативи забороненому прогріву:

  • Передпускові обігрівачі. Спеціальна установка, використовуючи пальне з бака авто, підігріває охолоджувальну рідину в двигуні (а разом з тим і салон) без запуску самого двигуна;
  • Спеціальні розетки з таймерами. Біля багатьох будинків і на парковках у скандинавських країнах часто встановлюються спеціальні стойки з електророзетками для підключення обігрівачів. Відповідно, скандинавські версії авто такі обігрівачі мають під капотом;
  • Гаражі з опаленням. Недешеве рішення, доступне, проте, багатьом мешканцям розвинених країн і популярне в приватному секторі.
Ці рішення дозволяють уникнути шкоди для двигуна, якому не дуже корисно працювати під навантаженням у  геть холодному стані. Та й водієві сідати в хоч трохи прогрітий салон приємніше, ніж в геть проморожений. Чи є ризик для України? Чи не заборонять прогрівати двигун в нашій країні? На щастя, Україні таких обмежень поки немає, але ймовірність їх запровадження зростає разом із наближенням до євроінтеграції. Адже цей процес передбачає адаптацію екологічних стандартів у країні до нормативів ЄС. Крім того, вітчизняні законодавці можуть зі свого боку проявити турботу про екологію. І у світлі зростання урбанізації та проблем з якістю повітря у великих містах можуть обмежити роботу авто на холостому ходу. А чи потрібно прогрівати мотор? Прогрів сучасних двигунів у тому розумінні, як звикли автомобілісти старшого покоління, справді не потрібен. Рушати у поїздку можна, не чекаючи поки мотор набере робочу температуру (95-105оС). Автовиробники зі свого боку не рекомендують прогрівати двигун на місці, адже високоефективні сучасні мотори швидше прогріваються в русі, коли в циліндрах згоряє більше пального. Особливо це стосується дизельних агрегатів. Проте слід нагадати водіям, що поки двигун залишається зовсім холодним (до 40-70оС або синя лампочка на панелі), на ходу його не можна навантажувати ані високими, ані низькими обертами. Тобто стрілку тахометра слід тримати в діапазоні 1500-3000 об/хв - звісно, з урахуванням особливостей вашої моделі двигуна. Найголовніше Заборона прогріву двигуна в Європі - це не примха, а частина глобальної екологічної політики. Україна поки не має таких обмежень, але з огляду на курс на євроінтеграцію та активне оновлення автопарка сучасними автомобілями, водіям варто вже зараз починати адаптуватися до нових реалій. Раніше в нашій публікації з’ясовували, чи треба зимовим ранком прогрівати коробку передач. Також в окремій статті ми розповідали, де краще купувати вживаний автомобіль і від чого це залежить. При підготовці статті були використані матеріали видань Autocentre, L`Automobille і Motor.