Gazeta.vn.ua
← Назад до новин

Унікальні ЗАЗи. 5 моделей "Таврії", про існування яких не знають навіть колекціонери

Всі новини | 18.10.2025

Унікальні ЗАЗи. 5 моделей "Таврії", про існування яких не знають навіть колекціонери
Всі знають народний хетчбек ЗАЗ "Таврія" - останню модель суто українського виробництва. Але є ціла низка запорізьких моделей, які навпаки, залишаються маловідомими. Про рідкісні модифікації ЗАЗ "Таврія", які залишили слід в історії, читайте в матеріалі РБК-Україна. Незвичайні "Таврії", які ми забули За довгі роки випуску базового тридверного хетчбека ЗАЗ-1102 "Таврія" (1988-2007 рр.) завод створив чимало рідкісних модифікацій, які не стали масовими, але вплинули на подальший розвиток запорізької конструкторської школи. Це була епоха змін трендів і численних кузовних варіацій, і певні періоди ЗАЗ тримався в руслі світових тенденцій – принаймні, це можна сказати про його конструкторів та дизайнерів. При тому що крупносерійна продукція, на жаль, була обмеженою у багатьох сенсах. Серійна "Таврія" з’явився у непростий для виробничників час - період розпаду СРСР і трансформацій в Україні. Через це вона не стала справжнім народним авто, хоча й була досить популярною. Випускали її у кількох варіантах кузова: хетчбек, ліфтбек і універсал. А ще - у дуже обмежених серіях з екзотичними модифікаціями. Кабріолет-ландо На початку 90-х придворне ател’є автозаводу - фірма "ЗАЗ-Автотехніка" створила відкриту версію "Таврії" - модель ЗАЗ-110260. Це був не зовсім кабріолет, а ландо: передня частина даху залишалась жорсткою. Всього виготовили чотири екземпляри - дослідні, кілька з них дожили до наших днів. Один з яких, вперше показаний на фестивалі OldCarLand у 2017 році, тепер перебуває в експозиції києвського музею "Колеса Історії". Цікаво, що пізніше цей індекс передали іншій моделі - двомісному хетчбеку з глухими задніми вікнами.

Фото: "Таврія" ЗАЗ-110260 планувалась для дрібносерійного випуску. (Костянтин Широкун, РБК-Україна) Електрична "Таврія" У 1991–1994 роках з’явилася електроверсія - ЗАЗ-1109. Завдяки українським електронним модулям - перетворювачу енергії та мікропроцесорному управлінню, машина була досить вдалою. Її ціна становила близько $8000, в тому числі батарея - $2000 (ціни і долар, звісно, тієї пори). Заряджалась та машина від звичайної розетки. "Електро-Таврії" експортували до Швейцарії, були замовлення з Німеччини.

Фото: "Таврія Ландо" повинна була зайняти нішу доступних авто з відкритим дахом для південних регіонів (Костянтин Широкун, РБК-Україна) Рамний пікап До поширеного на початку ХХІ ст. серійного пікапа  ЗАЗ-11055 (1993-2011 рр) існували експериментальні "вантажівочки" моделі ЗАЗ-1305 і ЗАЗ-1306. Останній мав посилену задню підвіску та напівраму, на яку монтували вантажні платформи, фургони, ізотермічні будки. Також був варіант з подвійною кабіною на чотири місця. Деякі з них збереглися донині. "Таврія"-самоскид На базі шасі ЗАЗ-1306 італійська компанія Nysa Motor Italy (не плутати з польською "Нюсею") на базі "Таврії" створила самоскид з вантажопідйомністю 700 кг. У 2009 році його просували в Італії під брендом Nysa 2477. Декілька таких машин помічали в італійських містечках вже у 2020-х роках.

Фото: на деяких європейських ринках "Таврія" пропонувалася відразу в кількох виконаннях (з відкритих джерел). "Таврія" з двигуном Fiat У 1994 році через проблеми з постачанням рідних моторів МеМЗ-245 з мелітопольського моторного заводу ЗАЗівці шукали альтернатив. Одна з них - італійський агрегат з легендарної серії "900". У 1994–1995 роках під капотом "Таврії" опинився 0,9-літровий двигун Fiat 903. Хоча він був старомодним, з нижнім розподільним валом, з однокамерним карбюратором і менш потужним (45 к.с.), працював він стабільніше і споживав менше пального. Ця модель ЗАЗ-1140 мала слабшу динаміку, але італійський мотор виявився надійнішим за рідний, особливо якщо порівнювати з "зазівською" якістю початку 1990-х років.

Фото: в 1990-ті роки випускалась "Таврія" з італійським двигуном від Fiat Uno (відкриті джерела) Найголовніше Згадані тут модифікації - свідчення того, що "Таврія" хоч і була бюджетним авто, але, як належить вдалому масовому автомобілю, приростала гамою додаткових версій. Які, між іншим, демонструють інженерну сміливість українських конструкторів, адже саме вони здійснювали зазначені переробки. Показово, що більшість з цих варіацій на тему "Таврія" таки стали серійними. Раніше в нашій публікації ми розбирались, чому в "Запорожця" мотор був ззаду і що це давало водію. Також в окремій статті ми розповідали, де краще купувати вживаний автомобіль і від чого це залежить. При підготовці статті були використані матеріали Autocentre, музею "Колеса Історі" та "Фаетон".