Gazeta.vn.ua
← Назад до новин

Як ширина протектора впливає на гальмівний шлях авто

Всі новини | 30.10.2025

Як ширина протектора впливає на гальмівний шлях авто
В уяві пересічного автомобіліста широка шина - це спортивна шина: з нею машина краще прискорюється і краще гальмує. Насправді не все так однозначно, і про це варто знати водіям, які напередодні зими обирають нову гуму. Про те, коли широка шина допомагає кращому гальмуванню, а коли ні, читайте в матеріалі РБК-Україна. Шини - вузькі чи широкі? Насправді залежність між шириною протектора і ефективністю шини аж ніяк не залізна і не пряма. Широке колесо у цьому плані має кілька нюансів, які проявляються за різних умов руху. Широка шина має такі відмінності від більш вузької:
  • Більшу площу плями контакту з дорогою;
  • Менший питомий тиск на кожну одиницю площі;
  • Більшу довжину дренажних канавок на протекторі, через що з плями контакту гірше відводиться вода (снігова шуга);
  • Більшу шумність роботи.
Але це так би мовити, загальні теоретичні викладки, а як проявляються особливості вузької і широкої шин на ділі? Цього разу розглянемо режим гальмування.

Фото: на мокрому асфальті та в сніговій каші широкі шини раніше спливають над дорогою (nokiantyres.com) Яка шина краще гальмує Отже, ширина відбивається на гальмівних характеристиках покришки. Чистий сухий асфальт Широка шина, маючи більшу площу контакту з поверхнею, відповідно має в цій зоні більше сил тертя. Відтак, широке колесо може без прослизання більш ефективно уповільнювати свої оберти. Конструктори змушені робити ширші шини з більш жорстким каркасом, а це теж дає перевагу з точки зору гальмування. Засніжене покриття і лід Вузький протектор легше протискує сніг, що забезпечує краще зчеплення з ним окремих шашок у плямі контакту. Відтак, маємо , ефективніше уповільнення обертання колеса – і коротший порівняно з широкими шинами гальмівний шлях. На льоду вузька шина, маючи більший тиск на кожен квадратний сантиметр плями контакту, краще чіпляється за поверхню - і тому машина гальмує краще. Мокрий асфальт Тут велике значення має малюнок протектора, адже саме його канавками з плями контакту відводиться вода. Але за однакового малюнку ширша шина буде в менш вигідних умовах: у неї дренажні доріжки довші, і у дощову погоду вода ними відводиться в сторони не так швидко. На користь вузького колеса на мокрій дорозі додайте ще той самий ефект більшого питомого тиску на поверхню. Температура Гума протектора краще працює у розігрітому стані, і ця обставина – на користь вузьких шин. Адже в умовах холодного сезону широкі шини можуть гальмувати гірше, бо через велика площа протектора вони охолоджуються більш інтенсивно. Шини на зиму – широкі чи вузькі Слід сказати, що принципової різниці у поведінці широких та вузьких шин узимку немає – відмінності часто залишаються на межі похибки вимірювань. Але якщо ви вирішили, що ці кілька відсотків ефективності вам важливі, то:

  • обирайте для міста і сухих доріг більш широкі шини.
  • для зими, для регіонів з нерозчищеними шляхами купуйте більш вузькі шини.
Також не забувайте, що для зимових шин дуже важлива глибина протектора і взагалі, ступінь зносу – чим покришки новіші, тим краще зчеплення на  всіх типах поверхонь вони забезпечують. Нагадаємо, що згідно українських ПДР мінімально допустима глибина протектора становить 1,6 мм, але для зимових умов цей ліміт бажано збільшити до 4 мм. Раніше в нашій публікації ми обговорювали, які зимові шини обирати для вітчизняних умов - нові чи вживані. Також в окремій статті ми розповідали, коли слід міняти гуму з літньої на зимову в Україні. При підготовці статті були використані матеріали Autocentre, "Autobild Україна" та Avtobazar.