Gazeta.vn.ua
← Назад до новин

Що не так з програмою підготовки водіїв в Україні

Всі новини | 18.11.2025

Що не так з програмою підготовки водіїв в Україні
Навчання на курсах та отримання "прав" - неабияка історія у житті людини. Але результат бува таким, що виїздити на дорогу випускнику автошколи не можна - він не відчуває себе готовим водієм. Як уникнути такого "навчання"? Про недоліки навчальної програми і про те, як не постраждати через них, розповідається в інтерв'ю для РБК-Україна Сергія Нагорного - автоінструктора та тренера з контраварійної підготовки. Чого бракує в програмі автошколи  - Є так звана типова програма підготовки водіїв, яка йде ще з СРСР, - говорить автоінструктор Сергій Нагорний, - Вона в цілому адекватна, проте в цій програмі є речі, які абсолютно відірвані від реальності. До прикладу експерт згадує таку тему як рух з причепом, або буксирування транспортного засобу іншим транспортним засобом. - Ви десь бачили, щоб люди в автошколах це робили в реальних умовах? - ставить питання автомобільний тренер. - Тобто щоб в автошколах їздили з причепами, або буксирували інші транспортні засоби? Я не бачив. І слава Богу, тому що я вважаю, що це спеціальні навички, які не мають нічого спільного з базовими навичками, які люди мають проходити в автошколі. З іншої сторони, в програмі немає абсолютно нічого пов'язаного з паркінгами торгових центрів, критими паркінгами, підземними паркінгами. - висловлює занепокоєння Сергій Нагорний, - Як під'їхати в той паркінг, як в нього заїхати, як виїхати? Між тим, згідно закону, ми не маємо права туди їздити на навчальному автомобілі для елементарних тренувань, адже це приватна територія.

Фото: розпочинати навчання слід з опанування керуванням автомобілем (freepik.com) Що найголовніше для водія - У стандартному курсі підготовки водіїв бракує саме базової підготовки, - говорить автоінструктор Сергій Нагорний. - Мова йде про роботу з курсантом на майданчику. Вона є в типовій програмі, але, на жаль, майданчик - це для багатьох автошкіл просто формальність. Дуже важливо розуміти, що потрібно давати на майданчику, щоб потім людина, виїжджаючи в місто, вже мала впевнені навички керування автомобілем. Тобто майданчик - це власне управління автомобілем, а робота в місті - це відпрацювання  взаємодії між водіями. Тобто, коли людина їздить по місту, вона не має думати, як натискати педаль і що робити з кермом. Тобто, руління, робота з динамікою, робота з поглядом, будування траєкторій - це справа майданчику. І часто автоінструктори не знають про ці речі. Тобто відчувається дефіцит двох факторів. Перший - це відсутність майданчиків, і другий фактор - це відсутність підготовки саме автоінструкторів. Позитивні зміни в автошколах Попри те, що в навчальних програмах є певні недоліки, багато які українські автошколи демонструють високу свідомість і наполегливу роботу над якістю підготовки водіїв. Автоінструктор та тренер з контраварійної підготовки Сергій Нагорний відзначає: - Багато автошкіл дійсно дають якісне навчання, намагаються, як мінімум. От по закону є норма - 40 годин практики для курсанта, не академічних, а саме 40 реальних годин  - і зараз багато автошкіл саме дотримуються цієї норми, хоча за моїми спостереженнями, раніше цього не було. Багато автошкіл раніше давали 10 -20 годин, щоб здешевити навчання і заманити більше клієнтів. Зараз більшість автошкіл повертається до цієї норми. Найголовніше Як можна побачити, експерт впевнений в тому, що чинна програма навчання не відповідає реальним умовам і якісному підходу до навчання. Проте з іншого боку, у цій справі не менше половини залежить від самого курсанта. Тобто кожен, хто хоче стати водієм, повинен розуміти, наскільки важливо в автошколі отримати максимум знань і навичок. Щоб на все життя навчитись водити машину без напруження, легко, раціонально - і головне, безпечно. Раніше в нашій публікації ми згадували про 7 звичок водія, через які машина старіє вдвічі швидше, і обговорювали, як їх уникнути. Крім того, минулого разу наші автоексперти розбирались, чому пішохід не завжди правий і з’ясовували, як водієві захистити свої права у неоднозначних ситуаціях за участю пішоходів.