Gazeta.vn.ua
← Назад до новин

Чи треба сьогодні навчатися на механіці: головні аргументи "за" і "проти"

Всі новини | 23.11.2025

Чи треба сьогодні навчатися на механіці: головні аргументи "за" і "проти"
У світі повно країн, де машини з ручним перемиканням передач давно стали екзотикою. Україна прагне цього ж, тож автівки з "механікою" все активніше витісняються з ринку і з доріг автоматичними аналогами. Про це в інтерв'ю РБК-Україна розповів відомий автоексперт Сергій Нагорний - автоінструктор та тренер з контраварійної підготовки. Коробка-механіка: у чому проблема Для тих, хто не має можливості порівняти: механічна коробка передач потребує постійного контролю обертів двигуна. І відповідно, постійних перемикань передач. І кожне у свою чергу потребує цілої низки узгоджених маніпуляцій:
  1. Зниження обертів двигуна (скидання газу акселератором - права нога)
  2. Натиснення педалі зчеплення та її утримання (ліва нога)
  3. Перемикання передачі важелем (права рука)
  4. Повільне відпускання педалі зчеплення (ліва нога)
  5. Одночасне збільшення обертів двигуна (права нога) - при тому що під наростаючим навантаженням оберти намагаються впасти до нуля.
І тут чітким і виваженим має бути не тільки послідовність дій, а й їхня тривалість і взаємне "накладення" у часі. Тобто кожне перемикання потребує або уваги водія, або доведених до абсолютного автоматизму навичок. А найскладніша вправа для власника механічної трансмісії - рушання з місця. Коли намагання двигуна заглухнути щоразу має особливий характер, оскільки пов’язане з завантаженням салону і багажника, станом асфальту, ухилом дороги тощо. Отже, не дивно, що насправді управління коробкою-"механікою" є найскладнішим елементом при навчанні водія. Тому автопром пропонує все більше доступних машин з "автоматами". А державні та законодавчі органи у свою чергу відреагували дозволом курсантам автошкіл навчатись їзді на авто на коробці-автоматі. Проте,  в правах такий драйвер має особливу позначку, яка не дає права керувати машиною з "механікою". Звідси маємо питання: чи потрібно курсантові вчитись водінню "на механіці" і відповідно, складати непростий іспит на машині з ручним керуванням трансмісією? Чи потрібна водіям “механіка” -  Я думаю, що краще навчатися на тому авто, на якому вам комфортно їздити і яке закриває вашу потребу, - вважає автоексперт і інструктор Сергій Нагорний. - Важливо, щоб машина відповідала вашим вимогам в плані комфорту та керування. - Через ту спеціальну відмітку в правах про навчання на "автоматі", "механіка" в уявленні більшості людей є більш універсальною. Хоча я з цим не дуже погоджуюсь. Якщо у вас є суто потреба пересуватися з точки А в точку Б, безпечно, комфортно, і у вас є можливість купити "автомат", то не йдіть на "механіку", вам воно не потрібно. - З іншої сторони, - зазначає експерт, - кому дійсно подобається "механіка", або в кого є потреба їздити саме на "механіці", а не про всяк випадок, то вибирайте МКП. Зараз серед учнів автошкіл все ще переважає "механіка", і причина - це якраз ота відмітка в правах. Сергій Нагорний пригадує, що за свою практику бачив багато людей, які страждають через те, що вони пішли вчитись на "механіку" про всяк випадокок. Часто це трапляється, якщо жінкам радять чоловіки. Є такий стереотип в думках багатьох досвідчених водіїв, що "трушний" водій має вміти їздити на "механіці". Проте насправді це має бути вибір того, хто збирається сісти за парту та в навчальний автомобіль.

Фото: сучасна коробка-"автомат" влаштована доволі складно, тому такі авто остерігаються купувати у вживаному вигляді (wikimedia.org) Найголовніше Отже, основна перевага в "механіці" - це саме та універсальність. Нині в українських автошколах "механіка" і "автомат" затребувані приблизно однаково. Примусово на "механіку" точно не варто йти. А якщо людина свідомо бажає навчитися роботі зі зчепленням, з коробкою передач, скажімо так, щоб відчувати автомобіль, тоді відповідь - так, обирайте навчання "на механіці". Раніше в нашій публікації ми обговорювали, як правильно сидіти за кермом, щоб не потрапити в аварію, і з’ясовували головні умови налаштувань керма і крісла. Крім того, минулого разу наші автоексперти розбирались, чому пішохід не завжди правий і з’ясовували, як водієві захистити свої права у неоднозначних ситуаціях за участю пішоходів.