"Чорна п’ятниця" в Україні: як розпізнати справжню знижку і не клюнути на маркетинговий трюк
Реклама акції зі знижками до 70% (фото Getty Images)
Черги та натовпи додатково мотивують людей до покупок. Вони впливають на мозок як сигнал “тут є щось цінне”, пояснила експерт.
"Люди схильні вважати правильними дії більшості. Ще діє ефект витрачених зусиль. Коли людина витратила час і вистояла чергу, то не хочеться, щоб ці зусилля були марними", - додає вона.
Впливають на поведінку покупців також соцмережі та інфлюенсери. Вони створюють безперервний потік бажань, нормалізуючи певні покупки, зазначає Ганкевич. Онлайн-простір формує відчуття необхідності відповідати соціальним очікуванням.
"Інфлюенсери виконують роль подруги або когось близького та мають більший вплив, ніж традиційна реклама. Їхні рекомендації сприймають не як спробу продати товар, а як пораду знайомої людини", - пояснила психологиня та додала алгоритми лише підсилюють цей вплив, пропонуючи контент, що максимально відповідає інтересам користувача.
Чи знімають покупки стрес
Покупки справді можуть тимчасово знижувати рівень тривоги. Для багатьох людей "шопінг" – це своєрідний спосіб відволіктись і повернути відчуття контролю, але цей ефект триває недовго, зазначила психологиня.
"Після емоційного підйому швидко настає повернення до попереднього стану – інколи з почуттям провини", - сказала Ганкевич.
Психологиня відзначає, що в умовах економічної нестабільності у людей посилюється потреба відчути контроль над власними фінансами. У такі періоди знижки часто сприймаються як безпечний спосіб “зекономити” та водночас зменшити тривогу щодо майбутніх витрат. Людина може вважати таку покупку раціональною, навіть якщо вона не була запланованою, наголошує експерт.
"Для деяких людей тривожність і нестабільність можуть як стимулювати корисні ощадливі рішення, так і підштовхувати до імпульсивних покупок під виглядом “економії”, - зазначила вона.
Ритейлери зазначають, що з початком повномасштабної війни українці, навпаки, стали більш прагматичними: "Імпульсивних покупок стало менше, а попит на товари "про запас" або довготривалого використання – вищий, ніж у довоєнні роки. Покупці приділяють більше уваги товарам для автономності – павербанкам, генераторам, ліхтарям", - розповів Жук.
Чоловік купує обігрівач (фото Getty Images) Як не потрапити на маркетинговий гачок Не всі знижки однакові: поряд із реальними акціями можна зустріти й відверті маркетингові хитрощі, зазначає голова Асоціації ритейлерів України. "Не кожна яскрава плашка "-70%" означає максимальну вигоду, - попередив він. У великих мережах акції формуються не через знижки після штучного підняття цін. Їх організують шляхом спеціальних домовленостей з брендами та оптимізації витрат та прибутку, "Великі мережі зацікавлені в довготривалій довірі клієнтів, тому все частіше застосовують відкриті механізми ціноутворення", - додав Жук. Розпізнати нереальну знижку, за словами експерта, можна за кількома характерними ознаками. Якщо товар учора коштував дешевше, ніж сьогодні “по акції”, або магазин не вказує попередню ціну, це вже привід насторожитися. Сумніви також мають викликати й надто великі знижки на нові флагманські моделі чи значна різниця в ціні між різними мережами без очевидних причин. "Найнадійніший спосіб уникнути маніпуляцій – заздалегідь відстежувати реальні ціни та порівнювати їх за кілька тижнів до старту розпродажів", - додав фахівець Експерти наголошують, що під час "Чорної п’ятниці" важливо зберігати раціональність і контролювати власні рішення. Планування допомагає уникнути імпульсивних покупок, підкреслили Ганкевич. Варто заздалегідь скласти список реальних потреб, пояснює експерт, визначити комфортний бюджет і дати собі час на обдумування. "Якщо хочеться купити щось несподіване, почекайте 24 години. Пауза повертає раціональність і дуже часто бажання зникає", - наголосила психологиня. Андрій Жук також радить підходити до покупок усвідомлено. "Моя головна порада — купувати не знижку, а потребу",- підкреслює він. Експерт рекомендує стежити за цінами заздалегідь, порівнювати пропозиції різних магазинів і звертати увагу на гарантію та умови повернення. Якщо акція здається занадто вигідною, найчастіше це свідчить про протилежне, зазначив Жук. "Ті, хто підходить до покупок свідомо, виграють найбільше – не лише у грошах, а й у відчутті контролю над власними витратами", - резюмував голова Асоціації ритейлерів. Нагадаємо, українські магазини 28 листопада традиційно долучаться до глобального марафону знижок - "Чорної п’ятниці". У матеріалі РБК-Україна ми розповідали, що це за подія і як вона проходить в Україні. Також ми розповідали, які речі не приймуть назад у магазині навіть у новому вигляді. У Держпродспоживслужбі радять покупцям перед придбанням уточнювати в магазині, чи підлягає конкретний товар поверненню або обміну. Крім того, РБК-Україна розпитало юриста Євгена Буліменка про те, чи можуть продавці забороняти торкатись товару. За його словами, продавець, який не надав покупцеві можливості одержати повну і достовірну інформацію про товар, несе відповідальність за недоліки товару, які виникли після покупки.