Чому смикається АКПП на холодному старті
Фото: класичні гідромеханічні АКП влаштовані, м’яко кажучи, складно (mercedes-benz.com)
Причини ривків в АКП
Впав рівень оливи в АКП. Якщо оливи недостатньо, тиск у системі падає, і АКПП працює нестабільно. Варто рівню знизитися хоча б на пів літра нижче допустимого мінімуму, і сучасна автоматична коробка починає працювати з поштовхами та ривками в різних режимах
Проблеми гідроблока. Знос соленоїдів - електромагнітних клапанів, як регулюють подачу тиску в гідроблоці і відповідно, перемикання передач. Їхній знос або засмічення викликає поштовхи при перемиканні. При чому засмічення каналів чи знос клапанів у гідроблоці часто проявляється саме на холодному запуску.
Знос фрикційних дисків (пакети фрикціонів). При холодному старті, коли робоча рідина в коробці ще густа, зношені диски можуть пробуксовувати. Що і викликає ривки під час руху. Ще одна суто механічна проблема автомата - зношені стрічкові гальма, які в класичних АКП керують планетарними передачами.
Проблема з подушками двигуна і коробки передач. Коли автомобіль стоїть нерухомо, а при переведенні селектора з нейтралі на режим D чи R відчуваються ривки, насамперед оглядайте опори силового агрегата. Якщо вони зношені, агрегат під час увімкнення переднього або заднього ходу зміщується дужче, ніж має бути, і це спричиняє відчутний поштовх.
Датчики двигуна. Електронний блок керування АКП часто використовує деякі датчики двигуна - наприклад, обертів колінвала, положення дросельної засувки тощо. І якщо цей датчик трохи бреше, блок керування трансмісією, виходить, спиратиметься на хибні дані. Так що двигун буде смикатись в момент перемикання передач.
Блок керування АКП. Помилки в роботі ЕБУ коробки можуть найбільш явно проявлятись при холодному силовому агрегаті - аж до грубих, ударних перемикань.
Плата мехатроніка. Так званий мехатронік - окремий блок керування тими самими згаданими вище соленоїдами. Вихід з ладу його плати спричиняє різноманітні проблеми у роботі трансмісії, в тому числі і ті самі ривки. Причому - не обов’язково у холодному стані.
Ризики і наслідки
- Ігнорування деяких симптомів може призвести до передчасного капітального ремонту АКП. Звісно, "капіталка" коштує значно дорожче, ніж своєчасне технічне обслуговування.
- Тривала їзда з ривками провокує ще більший знос елементів трансмісії. А разом з тим і двигуна, який зазнає знакозмінних навантажень при кожному короткочасному прослизанні.
- Ривки, поштовхи при русі на холодній машині та подібні несправності можуть спричинити небезпечні ситуації на дорозі. Наприклад, коли машина раптом втрачає динаміку при обгоні чи виїзді на смугу з жвавим рухом.
- Перевіряйте рівень і стан оливи - або самі, або на СТО. Якщо ATF темна або має запах гару, час її замінити. Так само варто дослухатись до рекомендацій професіоналів щодо регулярної заміни оливи, навіть якщо автовиробник пише в мануалі про довічний термін служби рідини у вашому "автоматі".
- Регулярно проводьте діагностику АКП у спеціалізованих сервісах.
- Морозним ранком прогрівайте не тільки двигун, а й коробку передач, щоб олива стала менш в’язкою. Для цього при натиснутій гальмівній педалі потримайте трансмісію у положенні D та R.
- Використовуйте якісну трансмісійну рідину, рекомендовану виробником.