Як перевірити свічки розжарювання до сильних морозів
Один з недоліків, які приписують дизелям - складнощі з холодним запуском. І іноді це чиста правда, особливо коли у двигуна проблеми з свічками розжарювання. Між тим, не всі власники навіть знають про існування цих деталей.
Про те, як переконатись, що з свічками розжарювання та іншими компонентами системи пуску все гаразд, читайте в матеріалі РБК-Україна.
Для чого дизелю свічки
Дозволимо собі коротко нагадати про головну особливість дизеля. У двигунів цього типу паливо спалахує в циліндрах від стискування, а не від іскри з іскрової свічки, як у бензинового мотора.
Поршень стискує повітря і пальне в циліндрі, температура від цього підвищується настільки, що відбувається спалах - і чергова порція паливно-повітряної суміші згорає і штовхає поршень.
Але такий спосіб запалювання чутливий до зовнішньої температури, тому для полегшення холодного пуску в кожен циліндр встановлюють свічку розжарювання. Вона, на відміну від іскрових свічок бензинових моторів, дає не іскру, а просто нагріває повітря.
До речі, відбувається це не миттєво, а протягом кількох секунд. Водій розуміє, що свічки розігрились як слід, коли на панелі приладів гасне спеціальна лампа-індикатор (у вигляді спіралі).
Отже свічки розжарювання - це електронагрівальні елементи, які створюють необхідну температуру в камері згоряння дизельного двигуна. Без них запуск у мороз може стати проблемою.
Ознаки несправності свічок у дизелі
Власник має звернути увагу на свічки свого дизеля, якщо спостерігається хоча б одна з таких проблем:
- Важкий холодний запуск двигуна.
- Надмірні шум і вібрація двигуна відразу після запуску.
- Нестабільна робота мотора на перших хвилинах після запуску.
- Біло-сизий дим із вихлопної труби.
Фото: для безвідмовної роботи сучасний дизель треба вчасно обслуговувати і перевіряти (bosch.com)
Як перевірити свічки розжарювання
Оскільки конкретного регламенту заміни свічок у дизелі зазвичай немає (ресурс великою мірою залежить від умов експлуатації), важливо час від часу перевіряти їхній стан.
Особливість у тому, що відмову однієї-двох свічок розжарювання водій може і не помічати, оскільки двигун часто запускається і на двох-трьох справних свічках. Але з приходом морозів все змінюється.
1. Перевірка мультиметром
- Встановіть мультиметр у режим вимірювання опору.
- Під’єднайте щупи до контактів свічки, від яких від’єднано роз’єм проводки.
- Фіксуйте показання прилада. Норма для кожного типу свічки своя, але в цілому опір нагрівача свічки лежить у межах 0,5-2 Ом. Якщо показник значно вищий або мультиметр показує обрив - свічка несправна.
- Навіть справні свічки не працюватимуть, якщо несправне реле.
- При повороті ключа запалювання чи натисканні кнопки для запуску двигуна спочатку має бути чутно характерне "клац" реле (в районі торпедо чи під капотом). Якщо цього клацання немає, потрібна діагностика.
- Увімкніть запалювання та виміряйте напругу на контактах свічки, підключеної до проводки авто.
- Якщо напруга порядку 12,0 - 12,5 В не подається - проблема може бути не у свічці, а в реле, проводці, запобіжнику тощо.
- Зніміть свічку та огляньте її на наявність нагару, тріщин чи деформацій.
- Якщо наконечник пошкоджений або вкритий товстим шаром нагару - свічку слід замінити.
- Демонтуйте свічку з двигуна.
- Під’єднайте її клеми безпосередньо до клем акумулятора. Тримайте свічку за її зовнішній кінець.
- Робоча свічка почне нагріватися та червоніти на кінчику за кілька секунд (не обпечіть пальці!).
- Якщо реакції на підключення немає - свічку слід замінити.
- Перевіряйте свічки щороку перед зимою, особливо якщо автомобіль експлуатується в регіонах із сильними морозами.
- Замінюйте комплектом. Навіть якщо в даний момент несправна лише одна свічка, дуже ймовірно, що всі вони відпрацювали свій ресурс, і незабаром "погаснуть" й інші. Тому краще встановити нові у всі циліндри.
- Слідкуйте за акумулятором. Слабка батарея може створювати ілюзію несправності свічок.
- Не економте на якості. Дешеві свічки швидко виходять з ладу та ще й уламками можуть пошкодити двигун зсередини.